menu

El projecte Lotus 2022 batega malgrat la pandèmia, desplega nous continguts i rep la participació de més de 1.500 alumnes de Manresa

06/06/2021

Lotus 2022 és un projecte innovador de l’Ajuntament de Manresa adreçat als centres educatius de Manresa que, en el marc de l’eix educatiu de Manresa 2022 i lligat als seus valors fonamentals, treballa la transformació amb infants i joves, a través de l’autoconeixement, dels valors i de la millora de la gestió emocional, amb la finalitat de formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb l'entorn i amb els altres.

La missió del projecte Lotus 2022 és treballar amb els més joves per potenciar l’autoobservació, l’autoconeixement, el coneixement mutu i la descoberta de l'entorn, així com ajudar-los a utilitzar la reflexió, l'autocontrol i la comprensió mútua com a eines de gestió emocional per a la resolució de conflictes i el benestar interior. Es caracteritza principalment per ser una proposta laica, que enfoca l’espiritualitat des d’un vessant respectuós i integrador, i per ser vivencial, ja que proporciona eines a través de pràctiques amb relació a la consciència corporal, les tècniques de relaxació, d’atenció i concentració, el mindfulness, la gestió de conflictes amb comunicació no violenta, neurociència i ioga.

El projecte Lotus va néixer el 2016, dins de les accions lligades a Manresa 2022, amb la intenció d'afavorir el procés de creixement personal i de transformació de les persones, valors vinculats a la figura de Sant Ignasi, i per proporcionar eines a alumnes, mestres i famílies que ajudin a les persones a desenvolupar la seva millor versió.

Aquest curs, el projecte Lotus 2022 ha continuat desplegant nous continguts, tot proposant metodologies innovadores, i ha arribat a 1.571 alumnes i als seus mestres, pertanyents a cinc centres de primària (Les Bases, Flama, Espill, Muntanya del Drac i Vedruna) i a un de secundària (institut Lluís de Peguera) de la ciutat.

Lotus blau com a espai de transformació

El Lotus blau és una proposta que consisteix en un itinerari vivencial que combina el coneixement de l’espai amb la nostra connexió espiritual amb ell i amb la relaxació i benestar que hi aporta. Inclou activitats de mindfulness, gestió emocional, autoconeixement i valors, entre altres, i treballa aspectes d'interioritat, consciència, globalitat i respecte. L'itinerari del Lotus blau es porta a terme en l'últim tram del camí que va fer Ignasi de Loiola des de Montserrat a Manresa l'any 1522.

Com a novetat, amb alumnes de 4t d’ESO de l’institut Lluís de Peguera —que és un centre que participa en el projecte Lotus des de l’inici— s’han treballat nous continguts en aquest itinerari del lotus blau. La proposta de treball s’ha vinculat a la finalització d’un cicle escolar i en l’inici d’una nova etapa en la vida. S’han proposat diverses activitats per ajudar a prendre consciència del moment actual que vivim i del grau de satisfacció que sentim i tenim.

Per exemple, amb l’activitat ‘La roda de la vida’ els joves han pogut quantificar el seu grau de satisfacció en diferents aspectes de la vida, per tal de prendre’n consciència, i poder aplicar els canvis necessaris en aquelles àrees on no ens sentim bé. També s’ha proposat reviure un moment memorable, un moment especial i únic que s’hagi viscut al llarg de la vida, per tal d’aprofitar l’experiència per descobrir els valors que s’han viscut.

Una altra de les activitats ha estat la d’atenció a través del moviment. Amb un seguit de materials —com sacs de llavors i pals de fusta— s’han proposat tot un seguit de jocs que han requerit als participants estar en plena atenció, fer una escolta activa i prendre consciència de grup. També s’han proposat activitats d’autoconeixement, treballant el llenguatge corporal per saber com es manifesten determinades emocions a través del cos. Es tracta d’una activitat que s’ha valorat molt positivament, ja que el treball d’introspecció fet per tots els alumnes ajuda a prendre consciència d’on estan en aquest moment, i els mostra alguns recursos dels quals disposen per afrontar el present i el futur.

Creació de material audiovisual complementari

A causa de la situació de confinament i de tancament dels centres educatius generada pel coronavirus Covid-19 durant el 2020, el projecte Lotus 2022 va voler compartir una sèrie de vídeos que poguessin acompanyar les famílies en l'adaptació a la situació de confinament i a la gestió de les dificultats que anaven sorgint, creant l'espai ‘Lotus a casa’, el qual dona continuïtat al treball generat a les aules amb els alumnes durant el curs escolar. En aquest espai (https://www.manresa.cat/web/menu/10147-lotus-a-casa) es poden trobar vídeos pràctics sobre respiració, relaxació o regulació emocional per als més joves i, també, per als pares i mares.

També s’han elaborat uns vídeos curts amb eines i propostes que es poden aplicar en diferents situacions, sigui a l’aula o a casa, i també en cas de confinament. Aquestes càpsules estan a l’abast de tothom a http://www.manresa.cat/web/menu/11667

El material ha estat elaborat en col·laboració amb Aula Aura, entitat manresana que promou l’educació emocional i en valors i la difusió d’eines de regulació i creixement personal.

Tallers per als docents

Durant la tardor de 2020, des del projecte Lotus 2022, conjuntament amb el servei de Solidaritat i Educació, es van oferir dos tallers adreçats al professorat, de 10 i 15 hores, en format telemàtic, a través de videoconferències, de CNV (comunicació no violenta) aplicada a la resolució de conflictes en l’àmbit educatiu. Una aproximació pràctica a la no-violència tant a la vida quotidiana com a les societats del segle XXI.

Els docents van ser Marta Ponce, psicopedagoga i mediadora i Jordi Palou-Loverdos, advocat especialista en mediació i resolució pacífica de, pioner de la justícia universal i impulsor de diferents iniciatives per facilitar el diàleg en conflictes nacionals i internacionals. En total hi van participar una cinquantena de mestres i va ser una activitat reconeguda com a formació permanent pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

De cara a juliol hi ha prevista una nova edició de tallers intensius de regulació i mindfulness adreçats a docents. Tota la informació es podrà trobar a http://www.manresa.cat/web/menu/7747

Nova convocatòria per a centres escolars per participar en el projecte Lotus

Durant el mes de juny hi ha disponible una nova convocatòria per als centres de primària i secundària (tant públics com concertats) de la ciutat per tal de participar en el projecte Lotus 2022 durant el pròxim curs acadèmic 2021-22. Tots els centres interessats es poden posar en contacte amb el Servei d’Ensenyament de l’Ajuntament de Manresa a través de correu electrònic ensenyament@ajmanresa.cat o bé del telèfon 93 875 24 85. Cal indicar el nom del centre, equip impulsor del projecte, persona de contacte (correu electrònic i telèfon) i motius per voler participar en el projecte Lotus 2022.